Week 2,3 en 4

15 maart 2017 - Genadendal, Zuid-Afrika

Hallo lieve lezers,

Wat vliegt de tijd voorbij hier! Ik zit hier inmiddels alweer 4,5 week en ik heb weer het een en ander gedaan. Iedere week loop ik van maandag tot en met donderdag stage op de LR Schmidt school.  Ik heb de eerste paar dagen best een cultuurshock gehad, maar ook dit wordt steeds minder. De kinderen zijn nogal fysiek naar elkaar en dit is wel even wat anders als in Nederland. Ik geef les aan graad 1,2 en 3 (vergelijkbaar met groep 3,4,5 in Nederland). Ik begeleid 16 kinderen individueel met rekenen en Afrikaans. Het begeleiden in Afrikaans is nog best lastig, omdat ik er zelf nog nie zo baie goed in ben nie. Ook is het cognitieve niveau van de kinderen erg laag, maar dit is juist een extra uitdaging voor mij! Ik probeer het toch zo leuk mogelijk te maken met zo min mogelijk materiaal!

De tweede week:

In de tweede week zijn we weer met de hele groep naar Kaapstad gegaan in het weekend. Op zaterdag zijn we naar het Pinguïnstrand genaamd: ''Boulders Beach'' geweest.lieve pinguinliefde voor dit diertje Dit was een hele bijzondere ervaring om zo tussen de pinguïns te lopen en ze van zo dichtbij te kunnen fotograferen. Boulders beachzeesterHier wil ik zeker nog een keertje naar toe om lekker in het zonnetje te liggen tussen te pinguïns. Nadat we de pinguïns bezocht hadden, hebben we lekker geluncht in Simons Town. Simons town is een schattig kustdorpje met een mooie haven.Simons town Het was zo koud bij de haven dat Joyce, Levia en ik een stukje zijn gaan lopen. Toen we terug kwamen was het eten er nog steeds niet, dus we hadden nog niet zo veel gemist (we zijn al aan het Afrikaanse tempo gewend). Nadat  ik genoten had van mijn wafel met slagroom (ja een hele lekkere lunch) zijn we met de hele groep naar Cape Peninsula National Park gegaan. Hier zijn we naar een vuurtoren gelopen waar je een heel mooi uitzicht had over het park en de zee. Cape Peninsula National ParkCape Peninsula National ParkHelaas waren we laat op de dag daar en moesten we er om kwart over zeven weer weg, omdat het park dan ging sluiten. Hier wil ik ook zeker nog eens terug om naar Kaap de goede hoop te gaan!

De derde week:

Nadat ik weer stage heb gelopen van maandag tot en met donderdag zijn we op vrijdag naar een feestje in Grabouw geweest. In Grabouw zit de andere helft van de HAN-studenten en we zien elkaar lekker ieder weekend. Op zaterdag zijn we weer naar Kaapstad gegaan om lange broeken te scoren voor op stage. We zijn eerst naar een Waterfront geweest, hier zijn verschillende winkeltjes, maar die hadden  broeken die niet waren gemaakt voor Europeaanse billetjes hahaha! Daarna zijn we met de Uber-taxi naar een lokaal marktje gegaan in de hoop daar wel te slagen: maar helaas, hetzelfde probleem. De volgende dag zijn we met de meiden vroeg naar Summerset Mall gegaan, dit is een groot winkelcentrum met veel winkels. Een keer raden waar Lincy is geslaagd voor haar broeken: bij de H&M! Nadat we geshopt hadden zijn we lekker op de bank gaan hangen en hebben we niet zo veel meer gedaan.

Vierde week:

Ook deze week heb ik weer veel met de kinderen op stage gedaan. Met de kinderen van graad 1 en 2 ben ik bezig met het aanleren van het alfabet door middel van een memoryspel. Met graad 3 ben ik bezig met het aanleren van de tafels. En ook deze week brak de donderdagmiddag weer aan, en donderdagmiddag betekend: NAWEEK/WEEKEND!!

Afgelopen weekend zijn we op vrijdag begonnen met het alvast vieren van de verjaardag van Esmee en Ilse, twee HAN-studenten uit de groep van het twk-project. Dit hebben we gedaan bij een lekker meertje in Voorstekraal, dit ligt naast Genadendal, waar ik woon. We hebben lekker gebraaid en daarna hebben we nog een feestje gehad in Genadendal. De volgende dag wilden heel veel meiden uit de groep een piercing in het oor laten zetten. Ik ben mee gegaan om de meiden te steunen/handjes vast te houden. De meiden hebben het alle 7 gedaan en ik ben heel trots op ze, want soms zag het er niet zo lekker uit! Nadat de meiden de piercings gezet hadden zijn we terug gereden naar Grabouw en hebben we daar nog even gezeten met zijn allen. Hierna zijn we lekker vroeg terug gereden naar Genadendal en hebben we met de Genaaltjes een romantische film gekeken.

Dit was weer het verslag vanuit Genadendal,

tot de volgende keer.

Liefs Lincy

1. Robby:
    Hoi lins,
    Wat een super leuk blog en wat maak je veel nieuwe,leuke en
    Spannende avonturen mee, ben nu al weer benieuwd naar je volgende blog,

Gr Pap
  2. Robby:
    15 maart 2017
    En wat een prachtige foto's maak je !!!
  3. Petran:
    15 maart 2017
    Wat mooi om te lezen. Ben benieuwd hoe je dat doet in het Afrikaans met de leerlingen? Gebruik je ook je handen en voeten? Zo te lezen is het na de cultuurshock vooral genieten en nieuwe ervaringen op doen. Kan niet wachten om straks irl te horen. Groetjes.
  4. Susanne:
    Ha Lincy
    Klinkt goed allemaal. Wat goed te horen dat jullie zoveel met de groep doen. En wat leer jij veel door zo met de kinderen te werken. Petje af. Ik hoor graag meer verhalen. Veel Groetjes Susanne
  5. Monica:
    16 maart 2017
    Heel leuk Lins!!! Geniet ervan en mooie foto's!!