Eerste week in Zuid-Afrika

19 februari 2017 - Genadendal, Zuid-Afrika

Hallo lieve lezers,

Op 11 februari ben ik vertrokken vanuit Schiphol naar Kaapstad met een overstap in Doha (Qatar). Na het afscheid nemen van familie, vrienden en natuurlijk Pim begon het grote avontuur. Om kwart voor 16:45 zou het vliegtuig van QATAR AIRWAYS (onthoudt die maatschappij goed) naar Doha vertrekken. Nou jammer dan, niet dus! De mannen die de bagage in het vliegtuig aan het laden waren hadden er niet zo veel zin in die dag waardoor ik zo'n 2 uur later pas vertrok vanaf Schiphol.  Ik had maar anderhalf uur overstap tijd in Doha dus ik zat niet echt met een lekker gevoel in het vliegtuig. Uiteindelijk kwam ik om 02:45 plaatselijke tijd +3 uur aan in Doha. Ik werd samen met Levia, Derrek en Danique, mijn reismaatjes, opgewacht door een vrouwtje van Qatar Airways. Zij kwam met de volgende oplossing: In plaats van gelijk door te reizen naar Kaapstad, moesten we nu via Johannesburg naar Kaapstad vliegen. Wel moesten we ons dan maar vermaken op het vliegveld tot half 9 in de ochtend. We kregen om 04:00 een muffin die zo groot was dat ik hem zelfs niet op kon, nou dan is die echt heeeel groot! Vervolgens konden we vanaf 05:00 een ontbijt krijgen, dus dat op zich prima geregeld. De vlucht naar Johannesburg had ''verassend genoeg'' weer 45 minuten vertraging waardoor we in tijdsnood kwamen voor de vlucht naar Kaapstad. Weer werden we opgewacht  in Johannesburg door een vrouwtje van Qatar airways. We moesten met een kleine groep eerst naar de koffers toe rennen in zo'n 35 graden, vervolgens naar de douane rennen om daar uiteindelijk weer lang te wachten. We mochten alleen door de douane in groepjes van 5 en we waren met zijn 11en, lekker handig! Ik ging als laatste door de douane en snel checkte we onze koffers in bij South African Airlines, daarvoor hoefden we niets te laten zien: geen paspoort, ticket.... helemaal niks. De mensen achter de desk zeiden tegen ons dat we rustig aan naar de gate konden lopen en dat we het vliegtuig wel zouden halen. Nou helaas.... Eenmaal aangekomen bij de gate voor de vlucht naar Kaapstad (na een sprint van 25 kilometer in 35 graden} zei dat vrouwtje gewoon tegen ons dat we niet meer konden instappen. Toen was er even paniek in de tent, want we wisten niet of onze koffers wel in het vliegtuig zaten. We zijn toen maar naar de helpdesk van Qatar Airways gegaan om te vragen waar onze bagage was en wat we nu moesten doen. De mensen hebben ons daar goed geholpen met  het boeken van een volgend ticket naar Kaapstad. We wisten alleen nog steeds niet waar onze koffers waren. De vlucht vertrok al over tien minuten dus het was weer een hele klus om deze vlucht weer te halen. Wonder boven wonder is dit gelukt. We waren gelukkig maar 10 uur later dan verwacht aangekomen dus dat was echt een ontzettende meevaller! Hiervoor ook mijn dank aan Qatar Airways.

Eenmaal aangekomen in Kaapstad  werden we alle vier opgewacht door Karin Benjamin en haar man. Karin begeleidt de studenten van de HAN in Zuid Afrika.  Ik had niemand van thuis kunnen bereiken, omdat mijn telefoon leeg was. Het was ook al 22:00 dus dat was wel een beetje vervelend.Gelukkig bood de man van Karin aan om een appje te sturen naar mijn moeder. Ook Liselle, mijn Zuid Afrikaanse moeder wachtte ons op en heeft ons naar Genadendal gereden. Onderweg al zag je de verschillen tussen Zuid Afrika en Nederland. Natuurlijk het links rijden is een groot verschil, maar ook de mensen die overal maar dan ook echt overal lopen (Zelfs op een 100 km weg). Gelukkig ben ik al eens naar Indonesië geweest dus ik schrik niet zo snel meer van dat soort dingen, maar voor Levia was het wel even anders. Het was nog zo'n twee uur rijden naar Genadendal dus we konden ons huisgenootje Cindy en mama Liselle alvast beter leren kennen onderweg. Toen we in Genadendal aankwamen was het 01:00 dus we gingen lekker slapen. ons huisje De volgende dag keken we onze ogen uit: wat is het hier mooi! Hele hoge bergen een heel gezellig dorpje. Alle mensen begroeten je als je langs loopt en dat is heel erg leuk. Ons uitzichtGenadendalGenadendal Verder hebben we die dag nog wat boodschappen gedaan en hebben we een Afrikaanse simkaart gekocht. Dinsdag hadden we een chille dag, want we konden even lekker het dorp en de huisjes van de andere studenten verkennen. Woensdag hebben we wat do's en dont's voor in Afrika geleerd en in de avond hebben we lekker gebraaid met de Genaaltjes/Garnaaltjes (de studenten die in Genadendal wonen). Op donderdag hebben we Kaapstad verkend door middel van een tour met de bus, echt een aanrader! Op vrijdag hadden we in de ochtend nog een meeting met Afrikaanse educatie studenten die met ons meegingen op kamp. In de avond begon het kamp met een hele spannende tocht door het bos in het donker. Je moest in je eentje een touw volgen en af en toe kwam je een mannetje tegen die zei dat je op de goede weg was. Daarna hebben we lekker met de hele groep HAN studenten en CPUT (Cape Peninsula University of Technology)  bij het kampvuur gezeten. De volgende dag hebben we de hele dag intensieve teambuildingactiviteiten gedaan en in de avond hebben we met zijn allen op zijn Afrikaans gedanst: lekker schudden met die billetjes! Nu ben ik net weer terug van het kamp en ik ben blij dat ik weer lekker in mijn eigen bedje slaap vanNacht.  Het is hier nu zo'n 25 tot 30 graden terwijl het in Nijmegen zo'n 7 graden is (ik wil verder niemand jaloers maken of zo...) Ik ga nu lekker in de zon zitten gewoon omdat het kan.

Tot de volgende keer!

Lincy

1. Sonja Kuijpers:
    19 februari 2017
    Wat mooi geschreven Lincy!!!!
  2. Wendy:
    19 februari 2017
    Oh wauw wat een avontuur nu al. Prachtig geschreven linc lijkt net of ik erbij was zo ga je mee on jouw verhaal top gedaan. Ben nu al benieuwd naar je volgende blog. Have fun lieffie.
  3. Robby:
    15 maart 2017
    Jezus lins wat een start met al die vertragingen, gelukkig uiteindelijk veilig aangekomen heel veel plezier met je stage!!!

Liefs Pap
  4. Robby:
    15 maart 2017
    Jezus wat een reis lins gelukkig uiteindelijk veilig aangekomen en goed opgevangen door met name liselle

Liefs Pap