Garden route met de meiden!

11 april 2017 - Genadendal, Zuid-Afrika

De Garden route

Hallo lieve lieve lezers,

Op 31 Maart zijn we met 6 meiden begonnen aan een geweldige vakantie, de gardenroute! De route loopt langs de zuidkust van Zuid-Afrika. Wij hebben de volgende route afgelegd: Mosselbay-Wilderness-Knysna-Plettenberg- Jefreys bay- Addo- Plettenberg-Wilderness en weer terug naar Genadendal. De vakantie begon op 31 Maart. We hadden eerst tot 15:00 een conferentie op de universiteit in Kaapstad en daarna zijn we vertrokken. Het was erg druk op de weg en we hebben het eerste uur alleen maar file gereden. Nadat we Somerset voorbij waren hebben we rustig door kunnen rijden naar Mosselbay waar we om elf uur in de avond aankwamen. We waren allemaal nogal moe van het rijden dus we zijn lekker ons bedje ingedoken, zodat we de volgende dag weer iets waard zouden zijn. De volgende ochtend zijn we naar Seal island gegaan. Het duurde even voordat we de boot gevonden hadden maar we kwamen lekker op tijd aan (net een paar minuten na twaalf uur) terwijl de boot om twaalf uur vertrok. We zijn dus al  lekker ingeburgerd hier in Afrika. IMG_0530

Nadat we Seal island hadden bezocht, hebben we lekker geluncht en daarna bij het zwembad in het hostel gezeten. Rond zes uur zijn we aangereden naar het volgende plaatsje: Wilderness. Dit hostel lag op honderd meter hoogste dus het was eventjes rijden op vrij smalle wegen door de bergen!  Toen we uiteindelijk aankwamen bij het hostel bleek het een erg dierrijk hostel te zijn met voornamelijk katten, dus ik had al gelijk een topgevoel bij dit hostel! Één kat vond het zelfs zo leuk bij ons dat hij constant naar binnen rende, gelukkig waren er stapelbedden waar ik lekker bovenop kon zitten, haha! Het zijn ook zulke gevaarlijke beesten he! Maar goed… Ook hier gingen we nog wat drankjes drinken en daarna zijn we naar bed gegaan. De volgende dag hebben we lekker gekajakt in een hele mooie natuur. _SAM5363

Ook hebben we een korte hike gedaan naar de waterval in Wilderness, heel erg mooi! In de avond zijn we net als alle andere avonden gaan uit eten, omdat het goedkoper was dan zelf koken (lekker Nederlands dit). Na het uit eten zijn we naar Knysna gereden. Hier hebben we een beetje uitgeslapen en dus te laat uitgecheckt (dit gebeurde eigenlijk iedere dag) . We waren een beetje lui dus we zijn eerst naar een marktje geweest en daarna zijn we naar het uitzichtpunt gereden om een mooie fotoshoot te houden. Het was echt heel erg mooi en er zijn gelukkig mooie foto’s uit ontstaan. Daarna had ik weer eens honger, dus zijn we gaan lunchen bij een restaurantje met uitzicht op zee!_SAM5563

Ook nu reden we op tijd aan naar het volgende hostel in Plettenberg. In Plettenberg hebben we lekker bij het kampvuur gezeten. De barmannen kwamen bij ons zitten en deden gezellig wat drankspelletjes mee. Uiteindelijk verplaatste we ons naar de bar en ik was samen met de Franse barman een team, tot jaloezie van sommige meiden hahaha! De volgende dag hebben Levia en Marian/ Beerke de bungeejump in Tsitsikamma gedaan! Dit is de hoogste bungeejump van een brug ter wereld, namelijk 216 meter!  Rowena, Jannouk, Esmee en ik vonden het kijken langs de zijlijn al spannend, maar die 2 stoere chicks hebben het wel gedaan! Daarna zijn we eerst allemaal gaan pinnen want ja….. het geld uitgeven is altijd zo makkelijk op vakantie. Als laatste hebben we een hike gedaan op Robberg en dat was echt vet! We hebben zeehonden en haaien gezien vanaf de berg, haaien van wel 8 tot 10 meter volgens Freek Vonk haha (oke beetje overdreven)..IMG_0682

De volgende dag, zijn we in Plettenberg gebleven en zijn we naar Monkeyland en Birds of Eden geweest. Monkeyland is een soort Apenheul maar dan echt met apen die gered zijn uit gevangenschap, dus dit was een bijzondere ervaring. IMG_0804 Toen we klaar waren bij Monkeyland en naar buiten liepen, gingen we gewoon door met aapjes kijken. Er liep namelijk een hele groep bavianen op straat (altijd leuk, blote billen!)

Birds of Eden is een overkoepeld stuk gebied met meer dan 250 soorten vogels. Dit was ook heel erg leuk om een keer gezien te hebben. IMG_0933Dezelfde middag zijn we naar Jefreys Bay gereden en daar kwamen we rond half negen in de avond aan. Nou in een woord: verschrikkelijk! Ik merkte toen echt dat ik niet gemaakt ben voor vieze hostels en badbugs. De meiden zaten mij helemaal gek te maken met vieze vlekken en vieze beestjes dus ik heb niet echt lekker geslapen en ik heb lekker veel gezeurd! De volgende ochtend was ik vroeg uit de veren om zo snel mogelijk te vertrekken uit dat smerige hostel. JAAA, dan kan ik ineens wel vroeg opstaan.  We zijn die dag gelijk naar Addo gereden,omdat het regende en het 170 km rijden was. Toen we daar in de middag aankwamen hebben we eigenlijk helemaal niks gedaan, omdat we moe waren van het rijden. De volgende dag hebben Rowena, Levia en Marian de zippline gedaan. Dit is de langste zippline van Zuid-Afrika, namelijk 500 meter.  Ik bleef lekker beneden want ik had en geen zin om de berg op te lopen en ik vond het nogal spannend haha! Ik heb daarna wel samen met rowena de giant swing gedaan, dus ik heb toch iets overwonnen die dag! Die avond hadden we een sunset tour in Addo Elephant. Dit is een groot safaripark waar je onder andere de big 5 kon spotten. Helaas had het al twee dagen geregend en hebben we alleen wat kudu’s, zwijnen,hyena’s,zebra’s en een olifant gezien. IMG_1016IMG_0998Maar allemaal van heel ver weg. Het was wel jammer want er zitten 700 olifanten en dan zie je alleen een dikke olifantenreet op 60 meter afstand… Maar ik denk maar zo: Dat is wel de natuur, je kunt de dieren niet dwingen om te komen. Die avond zijn we weer naar Plettenberg gereden door de stromende regen en hebben we weer bij hetzelfde hostel geslapen als een paar dagen terug.

De volgende ochtend werden we om half elf wakker door een Duitser die Banjo aan het spelen was en het was zoals gewoonlijk half elf, terwijl 10 uur de check out was (oeps)! We zijn lekker uitgebreid gaan ontbijten en daarna vertrokken naar Wilderness. Daar hebben we gekampeerd in een tent met geweldig uitzicht IMG_1024. In de avond hebben we nog het spel: ‘’Wie ben ik?’’ gespeeld en daarna zijn we lekker naar bed gegaan. De volgende ochtend werden Levia en ik wakker gemaakt door een boos vrouwtje die zei: ‘’The check out was at ten o clock!’’. Het was inmiddels kwart over tien…. Ze vroeg ook of wij ons eigen drank hadden genuttigd de vorige avond. Dus wij antwoordden: Ja, dat hebben we gedaan! Nou daar was het vrouwtje niet zo blij mee, want dat mocht blijkbaar niet en daar hadden we ook voor getekend (nou wij wisten van heeeelemaal niks, maar goed). We zijn snel en chagrijnig opgestaan en naar de winkel gereden voor een ontbijt. We hebben dus ook niet meer uitgecheckt, omdat we geen zin hadden in dat boze vrouwtje! Na het ontbijtje in de auto zijn we weer naar Genadendal gereden. Het was heerlijk om weer thuis te komen, ja zo voelt Genadendal ondertussen wel, als THUIS! Nou ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn blog te lezen! Tot snel!

Liefs Lincy

1. Robby:
    12 april 2017
    Echt weer super geschreven lins en met zoveel humor, en weer volop avonturen beleefd met prachtige foto's echt een plezier om te lezen, tot de volgende blog
    Liefs pap xxx
  2. Monica:
    12 april 2017
    Klinkt weer super leuk Lins!!!
  3. Opa en oma:
    13 april 2017
    Hoi lincy ,
    Gefeliciteerd en een fijne verjaardag.
    Opa en oma